Co daje kreatyna oraz odżywki białkowe?

Bodybuilding nutrition supplements and chemistry
Bodybuilding nutrition supplements and chemistry

Budowanie masy mięśniowej, wymarzona rzeźba, sportowa sylwetka, redukcja tkanki tłuszczowej. Tego typu pojęcia są znane każdemu z nas. A przynajmniej regularnie powiększającej się grupie osób, dla których to zdrowy styl życia i zdobywanie upragnionej sylwetki to już nie tylko moda.

Do każdego z tych celów droga wiedzie przez odpowiednią dietę oraz aktywność fizyczną. O różnej intensywności, częstotliwości w zależności od tego, co chcemy osiągnąć. Nadto dochodzi kwestia suplementów i odżywek. Tych mamy na rynku ogrom i bardzo chętnie po nie sięgamy. Niestety wciąż mało świadomie.

Suplementy to nie zamienniki

Przede wszystkim nacisk należy położyć na to, iż suplementy to nie zamienniki, a jedynie uzupełnienie diety i treningów. I to tylko wtedy, gdy faktycznie nasze działania pozbawiają organizm pewnych cennych składników bądź też nie są one syntetyzowane samodzielnie przez organizm, a stanowią składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Amatorzy sportów wszelkiego rodzaju powinni skupić się na racjonalnej, prawidłowej diecie, w której nie zabraknie każdego ze składników niezbędnych w organizmie, w stosownych proporcjach i ilościach. Gdy ciało przyzwyczai się do wysiłku fizycznego, będziemy wiedzieć czego potrzebujemy, by osiągać lepsze efekty, w krótszym czasie i w dużej mierze zadbać o dostarczenie tego, co organizm traci wraz z każdym treningiem.

Duży wybór suplementów

Pośród suplementów, na które uwagę mogą zwrócić początkujący, amatorzy sportów maści wszelakiej, znajdziemy przede wszystkim preparaty witaminowe, witaminowo-odżywcze, pozwalające uzupełnić niedobór witamin, cennych pierwiastków, mikro i makroelementów. Trzy składniki, których nie może zabraknąć u amatorów – sportowców, a które mogą być przyjmowane w postaci suplementów to:

  • witaminy,
  • minerały,
  • kwasy tłuszczowe Omega 3-6-9.

Ponadto można się przyjrzeć innym specyfikom, które również mogą być stosowane przez początkujących, ale nie jako podstawa, a jedynie uzupełnienie. Z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, odpowiednich proporcji i dostosowaniem do częstotliwości oraz intensywności wykonywane treningu. A są to:

  • białka o wysokiej wchłanialności – spożywane w okresie przedtreningowym i potreningowym. Stymulują syntezę białek. Odpowiadają za budowanie masy, jakość mięśni i siłę. Niezbędne jest przede wszystkim w biało w naturalnej postaci, jakie znajdujemy w mięsie czy też nabiale, przy czym przy większym zapotrzebowaniu, jak i u osób trenujących intensywnie, shake proteinowy stanowi dobre uzupełnienie, przyspiesza regenerację i stymuluje wzrost siły;
  • szybkowchłanialne węglowodany – stosowane w okresie przedtreningowym i potreningowym, ułatwiają syntezę białek oraz resyntezę glikogenu mięśniowego. Sprzyjają regeneracji;
  • kreatyna – zwiększa wytrzymałość, siłę oraz masę mięśniową;
  • kwasy tłuszczowe w postaci suplementów są w stanie pokryć zapotrzebowanie organizmu na nie. Udowodniono korzystny wpływ oleju rybiego na układ sercowo-naczyniowy oraz mniejsze ryzyko powstawania nowotworów;
  • ekstrakty roślinne zawarte w suplementach mają na celu poprawiać odporność.

Wybór pośród preparatów jest bardzo duży, dlatego warto na początku skonsultować swoje decyzje z kimś, kto jest w stanie dobrać suplement do rodzaju wykonywanej aktywności fizycznej, predyspozycji oraz aktualnego stanu zdrowia, jak i mając na względzie efekty, jakie chcemy osiągnąć. Jednakże przez pierwsze tygodnie, a niekiedy miesiące, kiedy to początkujący rozpoczynają od niewielkiego wysiłku fizycznego i z czasem dopiero zwiększają go albo też w ogóle nie pragną wyciskać z siebie siódmych potów, suplementy i odżywki, poza uzupełnieniem w witaminy i minerały, stają się zbędne.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *